اشپزی من

آشپزی زیباست ...اگر چاشنی عشق را به آن بیافزاییم

اشپزی من

آشپزی زیباست ...اگر چاشنی عشق را به آن بیافزاییم

آخرین نظرات
  • ۲۳ بهمن ۹۶، ۲۳:۴۱ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
  • ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۰:۳۳ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
  • ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۰:۳۰ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
نویسندگان

بهترین وبدترین غذا برای صبحانه

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۶ ق.ظ


صبحانه ، اهمیت صبحانه

یکی از مهمترین وعده های غذایی که نباید به هیچ عنوان فراموش شود خوردن صبحانه است.اما خردن هر غذایی را نباید به عنوان صبحانه تلقی کرده و از ارزش سلامتی آن بکاهیم.


بهترین و بدترین صبحانه ها کدامند؟

اهمیت زیاد خوردن صبحانه به دلیل بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون است. از مهم ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می کنند، مطالعاتی است که نشان می دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می شود.

سوخت اصلی بدن در مهم ترین وعده غذایی یعنی صبحانه باید به شکلی مناسب تأمین شود تا در وعده های بعدی، بتوانید با تمدید انرژی تان، بیشترین بهره وری را برای بدنتان به ارمغان آورید. صبحانه با وجود چنین نقش مهمی وعده غذایی حذف شده خیلی از افراد است. دانش آموزان یا کارمندان معمولاً آن را حذف می کنند و خیلی از مادران نمی دانند چه صبحانه ای به فرزندشان بدهند تا سالم و مغذی باشد. ما به شما خوراکی های مفیدی را پیشنهاد می کنیم که در وعده صبحانه می توانند مورد استفاده تان قرار گیرند.

 صبحانه

فواید مصرف صبحانه برای بدن

صبحانه مناسب شامل دو یا سه برش نان از انواع غلات، حدود 5 گرم کره و کمی عسل یا مربا است. پروتئین مورد نیاز بدن را در وعده صبحانه، می توانید از طریق مصرف شیر و پنیر تأمین کنید. اگر به شیر حساسیت دارید یا میانه تان با پنیر خوب نیست، ماست را جایگزین کنید. ماست میوه ای و ماست بستنی گزینه هایی هستند که می توانید جایگزین شیر کنید. برای صبحانه حق تقدم با دانه های سبوس دار و پروتئینی است. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه هم بهترین گزینه های یک صبحانه سالم هستند. اگر دارچین را به چای یا مربای کم شیرینتان اضافه کنید برای تنظیم قند خونتان خوب است.

 وقتی میلی به صبحانه نداریم

شاید تجربه کرده باشید وقت هایی که صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید، معمولاً اشتهای خوردن صبحانه ندارید. علتش این است که صبح های زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که باعث بالا رفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می شود. هر چند که این وضع در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می خورد اما به هر حال، بد نیست بدانید که وقتی ما صبحانه کافی نمی خوریم، بدنمان احساس کمبود می کند و به صورت خودکار عمل ذخیره سازی را انجام می دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می شود بنابراین شرایط ابتلا به اضافه وزن و چاقی، به سادگی برای شما به وجود می آید.

دانشمندان بهترین زمان صرف صبحانه را بین ساعت 9 تا9:30  می دانند. اگر صبح ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید. مثلاً یک واحد میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید، کمی کنجد عسلی میل کنید یا نان صبحانه تان را تست شده مصرف کنید. به هر طریقی که می توانید اشتهای صبحانه خوردن را در خود تحریک کنید چون 20 درصد از انرژی روزانه شما از همین وعده تأمین می شود.

خوردن این غذاها در صبحانه ممنوع

صبحانه سنتی ما ایرانی ها، نان و پنیر و چای شیرین است که کنار هم یک ترکیب سالم و مغذی را تشکیل می دهند. اما اگر خواستید تنوعی در صبحانه ایجاد کنید بهتر است سراغ این مواد نروید:

سوسیس و کالباس: گوشت های فرآوری شده و چاشنی های مورد استفاده بر روی آنها با بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. بهتر است آنها را از همه وعده های غذایی خود حذف کنید و بیشتر از ماهی یک بار سراغشان نروید.

صبحانه ناسالم

عوارض مصرف کورن فلکس در صبحانه

 

کورن فلکس: اگر چه خیلی ها طرفدار کورن فلکس ها هستند اما باید بدانید که رنگ ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس ها مضر است و می تواند باعث بیش فعالی کودکان یا چاقی آنها شود.

شیرینی و کیک:مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان های شیرین و برشته شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می شوند شما به خاطر حجم کم شیرینی ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.

برای صبحانه این ها را بخورید

به جای مواد مضری که در بالا گفتیم، می توانید یکی از مواد زیر را انتخاب کرده و بر اساس نیاز بدنتان به میزان کالری دریافتی، حجم آنها را کم یا زیاد کنید:

یک کاسه عدسی کم چرب

نان سبوس دار با یک قاشق کره بادام زمینی:کره بادام زمینی مقوی، سالم و سرشار از پروتئین و املاح ضروری بدن است و چربی های «خوب» اشباع نشده دارد.

یک تا 2 عدد تخم مرغ عسلی: تخم مرغ به ویژه در قسمت سفیده، سرشار از پروتئین است. یعنی همان چیزی که شما برای یک روز پرانرژی و سالم نیاز دارید!

یک لیوان شیر کم چرب همراه خرما:شیر کم چرب پروتئین و کلسیم روزانه شما را تأمین می کند و خرما هم دارای آهن و قند مفید است. همچنین کالری این صبحانه شما را تا زمان ناهار سیر نگه می دارد.

املت بسیار کم چرب همراه با نان سبوس دار

پنیر کم چرب و کم نمک همراه نان سبوس دار

یک لیوان آب پرتقال همراه یک عددتخم مرغ عسلی 

بهترین و بدترین غذاها در صبحانه

  • ۹۵/۰۴/۱۳
  • ۶۶۱ نمایش
  • نفیسه قربانی

نظرات (۲)

  • پروژه هوش مصنوعی
  • عالی
  • پروژه هوش مصنوعی
  • عالی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی