اشپزی من

آشپزی زیباست ...اگر چاشنی عشق را به آن بیافزاییم

اشپزی من

آشپزی زیباست ...اگر چاشنی عشق را به آن بیافزاییم

آخرین نظرات
  • ۲۳ بهمن ۹۶، ۲۳:۴۱ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
  • ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۰:۳۳ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
  • ۲۰ بهمن ۹۶، ۱۰:۳۰ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
نویسندگان

کیک براق چه طوری درست میشه؟

چهارشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۲۳ ب.ظ


کیک براق چه طوری درست میشه؟



Untitled-1

برای مشاهده بقیه به ادامه مطلب بروید...

 

  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آرد ۱ و ۲/۱ فنجان یا ۱۸۰ گرم
  • شکر ۴/۳ فنجان + ۴/۱ فنجان، مجموعا ۱۵۰ گرم
  • شیر ۵ قاشق غذاخوری
  • روغن ۵ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • نمک ۴/۱ قاشق چایخوری

 


 

قبل از هر چیز فرتون رو روشن کنید تا گرم بشه.

تخم مرغ ها رو نیم ساعتی بیرون از یخچال بذارید تا هم دمای محیط بشن و سرد نباشن. اگر هم عجله داشتید یکی دو دقیقه تخم مرغ ها رو در آب ولرم بذارید تا کمی از سرماشون کم شه.آرد و بکینگ پودر و نمک رو باهم الک کنید. اگر دو یا سه بار الک بشه خیلی عالیه. من معمولا آرد رو روی مایع کیکم مستقیم الک میکنم.

برای تهیه همه کیک های اسفنجی به دلیل اینکه بتونیم اون بافت اسفنج مانند و پر حفره رو به کیک بدیم باید سفیده و زرده از هم جدا بشن. پس در مرحله اول خیلی با دقت زرده ها رو از سفیده جدا میکنیم. سعی کنید که زرده ها در حین جدا شدن پاره نشن و با سفیده مخلوط نشن. در ابتدای کار سفیده ها رو بذارید کنار و برید سراغ زرده ها.

زرده ها رو حدود یک دقیقه با دور تند بزنید تا کف کنه. حالا وانیل و ۴/۳ فنجان شکر رو بهش اضافه کنید و اونقدر بزنید تا رنگش کرم روشن بشه. بعد هم روغن و شیر رو اضافه کنید و باز یک دقیقه ای بزنید. در این مرحله مخلوط آرد و بکینگ پودر و نمک رو که مخلوط کرده بودید کم کم به مایع اضافه کنید. بهتره این کار رو در سه مرحله انجام بدید. مقداری از آرد رو بریزید و با دور آروم همزن بزنید (میتونید در این مرحله همزن رو بذارید کنار و با یک قاشق یا ویسک هم زدن رو ادامه بدید) تا کاملا آرد ها به خورد مایع برن. بعد مقداری دیگه از آرد رو اضافه کنید و باز هم بزنید تا یکدست بشه و باز این کار رو تکرار کنید تا آرد تموم شه. همونطور که بالا گفتم خیلی بهتر میشه اگه در این مرحله آرد رو مستقیم روی مایه کیک با الک و در حین الک شدن بریزید. این به پخت و پف بهتر کیک کمک میکنه.

 

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-1-600x378

حالا میریم سراغ سفیده ها. سفیده ها رو در ظرفی جدا گونه با دور تند همزن اونقدر بزنین تا کاملا پف کنه و سفید رنگ بشه. بعد یک قاشق از شکر رو هم به سفیده اضافه کنید و باز یکی دو دقیقه بزنین تا رنگش براق بشه.

 

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-2-600x379

.

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-3-600x379

سفیده رو روی مایع قبلی میریزیم و به آرومی با قاشق( ترجیحا فلزی نباشه) به یک سمت هم میزنیم. حتی اگه انکار پنج دقیقه طول کشید به هیچ وجه دستتون رو تند نکنید و تا مخلوط شدن کامل سفیده با مایع به آرومی به یک سمت مواد رو هم بزنید (این مهمترین قسمت این کیکه).

 

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-6-600x378

.

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-7-600x380

بعد هم کف قالب ۲۵ سانتی رو چرب کنید و یا اگه خواستید کاغذ روغنی بذارید و مایع رو در قالب بریزید. نکته قابل توجه موقع ریختن مایع کیک اینه که حواسمون باشه مایع کیک رو در یک نقطه نریزیم و در تمام سطح قالب پخشش کنیم تا بعد از پخت گنبدی نشه.

.

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-8-600x378

بذارید در فر در دمای ۱۷۰-۱۸۰ دجه سانتی گراد تا کاملا بپزه. این کیک تقریبا ۲۰-۲۵ دقیقه ای میپزه ولی باز بسته به فرتون ممکنه متفاوت باشه.

.

طرز-تهیه-کیک-اسفنجی-9-600x379

خب حالا این کیک ساده رو با یک روکش براق تزیینش می کنیم که یک کیک شیک و زیبا داشته باشیم..

 

سس براق شکلاتی ( یا سس فرانسوی )
مواد لازم:
آب ۱۵۰ گرم؛
شکر ۳۰۰ گرم؛
گلوکز ۳۰۰ گرم؛
شکلات ۳۰۰ گرم؛
خامه صبحانه ۲۵۰ گرم؛
ژلاتین سفت ۱۰۰ گرم؛

آب و شکر و گلوکز را تو ظرفی میریزیم و مخلوط میکنیم و روی حرارت ملایم میذاریم تا وقتی شکر حل بشه.همینکه خواست بجوشه از رو حرارت برمیداریم و شکلاتهای خرد شده رو بهش اضافه می کنیم و با همزن دستی بهم میزنیم.خامه رو هم اول میزنیم تا حالت روان پیدا کنه و به بقیه موادمون اضافه می کنیم.اگر میخواهید سس براق را به یک رنگ غیر از شکلاتی درست کنید، زمان اضافه کردن رنگ همین الان بعد از اضافه کردن خامه است که با گوشتکوب برقی با مواد مخلوط میشه.

وقتی خامه و رنگ رو اضافه کردید، با بلندر ( گوشتکوب برقی ) به مدت ۵ دقیقه خوب مواد رو مخلوط کنید تا یکدست بشه.۱۰۰گرم از ژلاتین سفتمون که درست کردیم را خرد خرد کرده و به مواد اضافه می کنیم.و صبر می کنیم که با حرارت مواد ذوب بشه.بعد موادو صافش می کنیم.کف روشو که رفت داخل ظرف در دار میریزیم البته همون موقع هم قابل استفاده هست.ولی اگه خواستید بعدا استفاده کنید میتونید تو یخچال نکهداری کنید.موقع استفاده بذارید که بنماری بشه و بعد از خنک شدن روی دسر یا کیک خامه کشی شده که از فریزر در اوردید بریزید.

نوش جان

مدل های مختلف تزیین کیک با سس براق فرانسوی:

12132777_1646923492250625_1671141160_n

sfoodcourt67

 

500x388_1450169911990152

photo_2016-06-20_11-50-12





  • ۹۵/۰۴/۰۹
  • ۱۴۹۴ نمایش
  • نفیسه قربانی

نظرات (۲)

سلام.مندرست کردم خیلی خوب بود. ازشما ممنونم
پاسخ:
خواهش میکنم
  • مهدی رهنما
  • ماجرای واقعی , تکان دهنده و شگفت انگیز 13 سال زندگی من با موجودات کاملا ناشناخته

    موجوداتی که مردم آنها را به نام جن می شناسند ولی واقعیت آنها کاملا متفاوت با برداشت مردم است.

    هر کدام از ما یکی از آنها را از ابتدای تولد در بدن و ذهن خود داریم

    و دنیا و آخرت ما در دست آنهاست.

     

    http://adamhoshyar55.avablog.ir/

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی